Cinematografia digitala

Filmele realizate pe celuloid au fost folosite în cinematografie de peste 100 de ani. Acum, industria cinematografică este la un pas de a face una dintre cele mai mari schimbări din istorie: Filmele realizate pe celuloid au fost folosite în cinematografie de peste 100 de ani. Acum, industria cinematografică este la un pas de a face una dintre cele mai mari schimbări din istorie: tranziţia de la peliculă la digital.

Ce înseamnă cinematografia digitală? Cinematografia digitală cuprinde fiecare aspect al procesului de realizare al unui film, de la producţie şi postproducţie la distribuţie şi proiecţie. Camerele digitale nu mai reprezintă o noutate, iar casele producătoare folosesc echipament digital pentru a edita şi masteriza filmele şi desenele animate, de ceva vreme. Acum însă, pachetul de distribuţie digitală şi proiecţie completează întreg lanţul tehnologic. Un film digital poate fi distribuit în cinematografe prin satelit, physical media sau prin reţele cu fibră optică. Filmul este stocat într-un computer sau server care va fi preluat de un proiector digital şi aplicat în sălile de cinema. Proiectoarele bazate pe tehnologia DLP Cinema sunt în momentul de faţă instalate în peste 2.000 de cinematografe din 30 de ţări şi sunt primele şi singurele proiectoare digitale comerciale disponibile.

La un pas de noi Fraunhofer-Gesellschaft, cea mai mare organizaţie de cercetări aplicate din Europa, a anunţat proiectul său legat de "naşterea" cinematorafiei digitale. Activităţile sale de cercetare sunt întreprinse de 58 de institute Fraunhofer în peste 40 de locaţii diferite din Germania, Fraunhofer-Gesellschaft având peste 12.400 de angajaţi care lucrează la cercetări cu bugete anuale de 1,25 miliarde euro. Industria cinematografică aşteaptă cu sufletul la gură această nouă tehnologie, digitală. Prin intermediul acesteia, filmele vor fi înregistrate pe format digital, în loc de filme fragile de 35 de milimetri. Marea provocare şi în acelaşi timp şi marele avantaj pentru cinematografe ar fi că Cinemaul Digital se va diferenţia net de televiziune prin calitatea excepţională a imaginii. Pentru această schimare însă, ar fi necesară digitalizarea întregii industrii cinematografice. Acesta este punctul în care Reţeaua de Cinematografie Fraunhofer oferă soluţii şi sisteme. Inginerii de la Institutul Fraunhofer de Circuite Integrate IIS, în cooperare cu ARRI Cine Technik, producător de echipament de filmare, dezvoltă şi testează în prezent o cameră de filmat digitală, denumită ARRI D-20. D-20 este considerat a fi primul pas către digitalizarea procesului de producţie cinematografică. Camera are o rezoluţie înaltă, reproduce culorile natural şi are un frame rate variabil, foarte important pentru filmarea evolutivă în timp. D-20 are însă o profunzime dimensională asemănătoare camerelor convenţionale, producând astfel acelaşi efect ca la filmarea cu o camera normală, iar senzorul CMOS (complementary metal oxide semiconductor) foloseşte aceleaşi dimensiuni ale imaginii ca un film de 35 de milimetri. Această din urmă caracteristică oferă avantajul folosirii lentilelor de înaltă calitate de la camerele convenţionale. Camera D-20 mai are şi alte similarităţi cu o cameră analogă, fiind echipată cu un viewfinder optic, astfel încât cameramanul poate vedea ceea ce filmează în mod obişnuit. Senzorul respectiv are o rezoluţie de 6 megapixeli. Imaginile digitale sunt înregistrate pe un dispozitiv de stocare mobil. Megacine poate înregistra poze în mişcare pe noul format Digital Cinema format (DC), pe High Definition (HD) sau pe Standard Definition (SD). Are o capacitate de un terrabyte, adică poate înregistra până la 45 de minute de material DC necomprimat de calitate. Megacine susţine şi modul ARRI D-20 (2880 x 2160 pixeli). Un avantaj considerabil al stocării digitale pe care cercetătorii de la Fraunhofer IIS o propun este faptul că materialul înregistrat pe Megacine poate fi derulat, permiţând astfel regizorului să îşi verifice filmarea direct de pe platou. Sunetul poate fi ascultat printr-un sistem stereo integrat. Spectatorii vor avea de câştigat.

Filmările din industria cinematografică necesită cantităţi enorme de date - un film de 90 de minute ocupă trei terrabyti, o cantitate greu de editat şi distribuit. Scopul proiectului UE WorldScreen este să optimizeze procesul de producţie a filmelor digitale prin compresarea scalabilă a datelor. Cercetătorii de la Fraunhofer HHI au prezentat un sistem de multiproiector pentru proiecţii tip-dom sau panoramice sau chiar pentru proiecţii panoramice ultra-wide cu rezoluţii extrem de înalte. Spectatorii vor trăi astfel un sentiment intens de implicare, ca şi cum ar fi prezenţi în filmul sau evenimentul rulat. Până să vedem însă o schimbare semnificativă în industria cinematografică din România va mai dura ceva timp.